FILM – Stoppa Astrid!

Det blir inte så mycket träning som jag hade önskat kanske men det verkar inte gå någon nöd på hundarna. Det blir lite sporadiskt när man har tid och lust. Vintertid blir det ju mer agility (1-2 gånger i veckan i alla fall) än vad det blir sommartid. Fåren pysslar man ju med lite när det behövs och när ljuset tillåter.

Astrid måste ju vara en av landets minst tränade unghundar – både på gott och ont. I förra veckan blev jag liksom påmind om att hon inte ens kan ligg på kommando ännu, och hon är ju snart nio månader. Så i början av veckan fick vi faktiskt tagit oss i kragen och klickat in ett ligg. Astrid är inte särskilt klickerklok eftersom vi typ ”tränat” två-tre gånger under hennes livstid… Men hon är ju van vid att bjuda på beteenden ändå så det var väl inga större konstigheter. Jag har läst andra diskussioner där folk menar att dom ALDRIG skulle ta in en unghund bland får om dom inte hade ett ligg på den, men jag har aldrig känt det behovet riktigt av ett ligg hos Astrid. Hon har liksom ändå alltid gått att hejda om hon skulle tänka dumma tankar, och jag minns hur det var med Ingrid och Wille.. Vi började med lydnad innan vallningen och hade jättefina lägganden utanför fårhagen. Men när dom vid sex-sju månaders ålder började valla lite mer regelbundet hade dom ju ändå aldrig hört ordet ligg och det blev en ny process att ”lära in” ordet.

Men… Idag testade jag faktiskt att lägga in ligget i vallningen. Inte i några direkta svåra situationer där jag vet att det hade blivit jobbigt för henne, utan i lugna situationer där fåren står relativt stilla och hon har kontroll. Första gångerna stod jag helt mot staketet så att hon hade dom tryckt mot mig. Gick himla smidigt och bra att börja lite lugnt sådär och hon behövde ju inte vara på alerten ifall fåren skulle dra. Hon lade sig snällt och lugnt, så det skall nog gå lite enklare nu med henne än med Ingrid och Wille. Nu vet man ju lite mer om var det är svårt för hunden att lägga sig. Så för att göra det så trevligt som möjligt tänkte jag försöka att vara konsekvent med liggen redan från början, och att samtidigt tänka på att faktiskt inte säga det i situationer som jag vet är väldigt svåra för en ung hund (typ mot drag där fåren drar) och som bara skapar stress, olydnad, rädsla för att mista kontroll och så vidare. Vi börjar mjukt för att befästa själva ordet så får vi se hur det utvecklar sig. Jag inbillar mig att genom att säga ligg på ”rätt ställen” i början kan man skapa ett förtroende hos hunden eftersom den lär sig att ligg –> kontroll –> människan har rätt. Jag vet inte om det är blir fel och egentligen bara betyder att hunden kan lägga sig när man säger det OM den tycker att man har rätt, men jag skall nog försöka att inte använda det som ”broms” på samma sätt som jag gjorde på Ingrid och Wille till en början. När man vet att hunden förstår ordet får man ju såklart börja kräva det i lite mer tuffa situationer, men första passen kan man ju vara schysst.

I övrigt är hon himla fin tycker jag. Överlag ganska lugn och tar egentligen aldrig till jakt. Visst kan hon gå tajt ibland, gå lite fort, hon kan smaka lite ull eller vara allmänt orutinerad. Det skall man ju inte hymla med – kolla själva på filmen. Men hon känns ändå trevlig och jag är väldigt nöjd med henne. Hon är en ganska omogen hund både i och utanför hagen. Barnslig. Så jag stressar liksom inte fram någonting med henne utan hon får vara som hon är. Jag har lite idéer om hur vi kan gå vidare så småningom, men just nu ligger fokus mycket bara på att få lite fårvana och tända ordentligt. Sen lär vi nog få himla m¨nga käcka idéer till helgen. Då skall vi ju gå på kurs för Karin Söderberg! Woho!

Kommentera

